For at få en grundlæggende kort indføring, kan man læse nedenstående artikel:
http://www.share-international.org/archives/AgelessWisdom/aw_ttintro.htm
Indledning
Der er passende at indlede med en beskrivelse af ordet glamour.
Glamour er overtro.
Overtro fylder meget og paradoksalt nok er "New Age" , esoteriske og okkulte grupper mest overtroiske af alle i følge den tibetanske mester DK, som skrev i Alice Bailey bøgerne. Dette er Benjamin Cremes opfattelse af glamour:
http://www.share-international.org/archives/agelesswisdom/aw_bcglamour.htm
"In New Age circles there is a great deal of talk about the subject of glamour. New Age groups, the esoteric and occult groups, fondly imagine, of course, that they are
without glamour. They tend to see themselves as the most advanced groups in the world, above and beyond the glamours which beset ordinary humanity, and as particularly fitted to guide the rest of us into the same, blessed, glamour-free state in which they
happily reside. This is one of the biggest glamours of these groups. The Tibetan Master DK, who gave the Alice Bailey teachings to the world, has written that the esoteric and occult groups are the most glamoured of all the groups. And, I must say, that is
exactly my experience." (Citat fra ovenstående link fra indledningen.)
Kort beskrivelse af menneskets evolution
Mennesket udvikler sig gennem reinkarnation.
Når mennesket er tæt på at være
færdigudviklet som menneske betræder det lidt firkantet udtrykt "prøvestadiets vej". På et tidspunkt opnår det 1. indvielse og betræder dermed indvielsesvejen, som i alt består af 5 indvielser, kulminerende
i 5. indvielse, hvor mennesket er blevet til en ægte Helgen eller som det tit kaldes en Mester, et harmløst menneske, som er en velgører for alt,han kommer i kontakt med. Det beskrives i Biblen, hvor der billedligt talt fortælles
om 1. indvielse svarende til Kristi fødsel, dvs Kristusbevidsthedens fødsel i menneskets hjerte. Mennesket begynder på vejen hjem til Gud. Han er begyndt på vejen til at blive et godt menneske, et menneske med en god karakter. Han
ønsker at være et godt menneske og Gud hjælper ham til at blive det. Mennesket og Gud har indledt et samarbejde. Hans egen Sjæl har kaldt på ham. Vejen frem går gennem uselvisk tjeneste og meditation, hvorved han gradvis
renses og hans følelser "lutres". De negative følelser elimineres i stadigt
tiltagende omfang, hans karakter og personlighed forædles og dette kulminerer i 2. indvielse, hvor han eller hun stort set har den fulde kontrol over sine følelser, på en naturlig måde. Fra 1. til 2. indvielse kan der gå fra
1 inkarnation op til måske 9 inkarnationer eller længere - menneskets frie vilje krænkes ikke. Hvis ens religiøse praksis, bredt forstået, og uselviske tjeneste svækkes, så kan der gå længere. Den frie
vilje er et umisteligt guddommeligt gode, som aldrig tages fra os.
Med 2. indvielse bag sig skal den indviede til at
lære at få fuld kontrol over sit mentale udstyr (mentallegemet). Mentalplanets illusioner opløses efterhånden som Sjælens lys mere og mere strømmer ind i personligheden, og dette kulminerer i den 3. indvielse, som
er den første guddommelige indvielse.
Den 4. indvielse beskrives herunder:
"To conclude this brief and necessarily incomplete account of the requirements for each initiation, I quote
again from the writings of the Master Djwhal Khul: "When a man takes the fourth initiation, he functions in the fourth plane vehicle, the buddhic, and has escaped
permanently from the personality ring-pass-not. This great act of renunciation marks the moment when the disciple has nothing in him which relates him to the three worlds (physical, astral and mental) of human evolution. His contacts with those worlds in the
future will be purely voluntary, and for the purpose of service." (Rays and Initiations, p.696.)" Dette beskriver den 4. indvielse, og mennesket har derefter intet som binder ham til de tre verdener (fysiske, astrale, mentale). Han har afsluttet
inkarnations- rækken, den lange række af fødsel og død, og træder nu ind i Gudsriget. Snart når han 5. indvielse, og er dermed en Mester.
Alle mennesker vil med tiden blive en Mester
Se
1. http://www.share-international.org/archives/agelesswisdom/aw_bcrequire.htm
2. http://www.share-international.org/books/?d=AWT
3. http://shareno.net/boker/boker.htm#Norske_b%C3%B8ker
Henviser til nedenstående e-bog, som også findes i papirudgave. Letlæst introduktion til den tidløse visdomslære på engelsk (gratis), findes også på norsk, men
ikke på dansk. Bygget op med spørgsmål og svar.
The AgelessWisdom Teaching
An introduction to humanity’s spiritual legacy
Benjamin Creme
SHARE INTERNATIONAL FOUNDATION
Hvornår er man klar til at betræde den spirituelle vej?
Sri Chinmoy, som
var et meget venligt og elskeligt menneske, og som ved sin død havde opnået 4. indvielse, og bl.a. arrangerede marathonløb siger følgende: "How does one know whether he is ready for a spiritual path or not? (Hvordan ved man, om man er klar til at betræde den spirituelle vej?)
How does one know whether he is ready for a spiritual path or not?
When you are hungry you know that you have to eat. Your hunger compels you to eat something. In the inner life also, when you are hungry for peace, light and bliss, at that time you are ready. When you have an inner cry, then you are
ready for a spiritual path. When you feel the need, you are ready. If you don't have the need, then you are not ready,
Sometimes it
happens that the seeker is ready and the Master is available, but attachment to the ordinary life prevents the seeker from looking sincerely enough. The other day somebody told me that she has been looking for a Master for nineteen or twenty years. I was so
surprised, because I was positive that her Master is alive. If she had really been searching sincerely and crying for her Master, then she would have found him. If the aspirant is really sincerely crying for a path, then his path will present itself before
him. If he really cries for a spiritual Master, either the Master will come to him or he will be able to go to the Master. No sincere effort ends in vain. If someone makes a sincere effort, then I wish to say that his inner life and outer life are bound to
be crowned with success."
Indvielse er en stadig tiltagende oplevelse af sig selv som sjæl, og denne oplevelse tiltager fra 1. til
4. indvielse.
Ved den 4. indvielse overføres sjælens erfaringer , visdom etc. til monaden, og mennesket behøver ikke mere at komme tilbage til jorden, men kan hvis
han ønsker det.
Det er denne forståelse af menneskets 5 indvielser, som man regner med vil blive til den nye verdensreligion. Denne nye "verdensreligion" vil ikke - regner
man med - træde i stedet for de religioner vi kender så godt i dag, men giver en dybere forståelse af menneskets evolution og midlerne til at fremme denne evolution - såfremt det måtte ønskes.